torsdag 12 mars 2009

Öljäst?

Jag har hittat min mammas gamla kokbok från den vegetariska restaurangen Cranks. Maten i den ligger verkligen i tiden, men det finns en del ingredienser som jag knappt vet om man kan få tag på i vanlig affär (tänk nu på att jag bor i en liten håla på västkusten. Konsum i all ära, men de har faktiskt inte hur stor utbud som helst...). Öljästpulver är en sån ingrediens. Tycker att det är öljästpulver i vartenda recept! Har det någon funktion? Hur smakar det? Kan man utesluta det? Går det att ersätta med något annat?

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad mystiskt. Kan tyvärr bara komma med mindre kreativa förslag som en skvätt öl och en nypa jäst kanske. Eller öljäst är kanske det man använder när man brygger eget öl och det brukar ju finnas i sådana där färdiga satser och kanske inte går att köpa löst. Nu låter det som om jag brukar brygga öl hemma, men jag har sett dem som gör det. Lycka till och ursäkta babblet.