tisdag 17 mars 2009

Mina rosor.

Förmodar att det inte är särskilt många som är intresserade av vilka rosor jag har i trädgården, men det tänkte jag ge blanka fasiken i. Tänkte nämligen lista alla mina rosor som ett led i mitt samlande. Jag vet, det är supernördigt - men ack vad jag kan grotta ner mig i rosböckerna och sukta över sorter jag ännu inte införskaffat... För även om det är O som är landskapsarkitekten i familjen så är det jag som är rosfantasten!

Jag skrev ett inlägg om rosor redan på gamla bloggen (som ju gått i graven...). Dessa stod högt upp på favoritlistan då. Måste så här i efterhand säga att de växer fruktansvärt långsamt. Men det kan ju kanske bero på att vi flyttat de stackars liven både en, två... ja en del t o m TRE gånger! Vi får väl skylla oss själva.

R. Glauca - fortfarande liten och tanig.
R. Hugonis - frös konstig nog ner förra våren, men har nu tagit sig bra!
R. Pimpinellifolia - fortfarande liten och tanig.
R. Pimp. "Poppius" - växer om än på ett krypande (?!) sätt.
R. Pimp. "Aicha" - växer bäst av rosorna som planterades första säsongen. En favorit!
R. Alba "Maxima" - en besvikelse. Växer jättedåligt, tanig och skranglig.
R. Moyesii "Nevada" - fortfarande liten och tanig.

Nu två år senare kan jag konstatera att även dessa finns hemma hos oss. (Jag orkar inte lista dem mer noga än så här, just nu.)

"Mme Boll" - en favorit som fått flytta runt lite, men växer bra ändå. Vilka blommor och vilken doft!
"Francesca" - en ros som O önskade sig. Lite slängig, men blommade rikligt första säsongen!
"Aimable Amie" - har inte imponerat hittills, men det kommer hoppas jag...
"Awakening" - vi får se, vi får se...
"Felicité Parmentier" - har vuxit på bra på bara en säsong. Jag är lite impad.
"Stanwell Perpetual" - har mest stått och stampat.
"John Davis" - är jättebesviken. Denna kanadensiska ros borde väl tåla ett och annat?!
"Mme Hardy" - min absoluta favorit. Älskar den!
"Mme Plantier" - har vuxit på bra på en säsong. Lite besviken på blommorna.
"Plena"- har mest stått och stampat.
"Winchester Cathedral" - skitros ärligt talat. Blomvillig första säsong, men oj vad angripen den blev av något (kommer inte på namnet nu - tänk på att jag är mamma...).

Och fler hoppas jag att det blir kommande säsong. Och så hoppas jag naturligtvis att de jag redan har växer så det knakar!

1 kommentar:

Anonym sa...

Har du ALLA de rosorna hos dig. Vi har parkrosor (är väl inte ett riktigt namn, men det är det enda jag kan). En stor buske växer precis vid trappan till ytterdörren och den blommar strax efter midsommar med vita små rosor. Och den doftar alldeles, alldeles underbart. Förstår din fascination för rosor. I alla fall lite grand. Ha en fin kväll.