lördag 30 augusti 2008

Vårt hus - köket







När vi tog över huset var köket och badrummet de rum som vi ansåg var mest akuta att bygga/fräscha till. I köket var det en salig blandning av material, färg och mönster... Först hade vi tänkt behålla delar av den gamla skåpsinredningen från 50-talet. Vi planerade att höja bänken, flytta diskbänken och sen var det bara att måla luckor, tak och väggar. Med nya vitvaror skulle det bli kalasbra! Det skulle väl vara enkelt ordnat, eller? Jo, men visst...

Till sist insåg vi att de platsbyggda skåpen var rena hemmasnickeriet och helt omöjliga att ändra på och att det bara skulle innebära dåliga kompromisser att försöka "möblera om". Jag var sååååååå nära att kompromissa bort diskmaskinen - idag är jag evigt tacksam för att jag inte föll i den fällan! Så vi bestämde vi oss för att blåsa ut allt utom ett väggskåp.

Som underskåp har vi IKEAs skåpstommar med vita, enkla luckor (APPLÅD), bänkskiva i ek, rostfri diskbänk och hyllplan i ek på väggarna istället för överskåp. Allt från IKEA. Om ni upplever att ni blir sjösjuka när ni tittar på fotona nedan så kan det stämma. Golvet på nedervåningen har nämligen satt sig, så det lutar ungefär 8 procent mot murstocken. Ser lite roligt ut på vissa håll, eftersom socklarna fick sågas på alla håll och kanter. Men nu när vi har bott här ett tag så har man vant sig. O´s syster blir dock lite lätt illamående när hon kommer och hälsar på...

Väggarna har vi målat i en svagt mintgrön, 50-talsinspirerad färg från Caparole. Jag var helt säker på att den kallades Oase, men det verkar inte stämma när jag kollade på nätet nyss. På golvet la vi Marmoleum klickgolv i vitt och ljusgrått. Vi är MYCKET nöjda med detta golv!

Rostfria vitvaror tycker jag visserligen är snyggare, men vår budget tillät inte sådana "utsvävningar", och på det stora hela är jag ändå nöjd med de vita. Självklart hade jag kunnat tänka mig ett häftigt kylskåp från Smeg, men det får helt enkelt bli en annan gång...

Tyvärr har vi ännu inte fixat kakel och fläktkåpan vid spisen (har noga sett till att inte få med den delen av köket på fotona...) Vidare har vi inte målat skåpsluckorna till den övre delen av den gamla skåpsenheten och inte heller alla lister. Men herregud - vi har ju bara bott här i två år!!!!

1 kommentar:

Malin sa...

Jättesnyggt! Oh vad jag vill fixa vårt kök nu!