torsdag 7 augusti 2008

familjebesök & konsten att anlägga en gräsäng

helgen som gick hade vi besök av storasyster med familj. underhållningen bestod bland annat av loppisbesök, sightseeing och glassätning (till min och syskonbarnet J:s stora förtjusning...) samt krabbfiske och bad för grabbarna (jag, syrran och bebis-M såg till att hålla oss på torra land).

besöket var uppskattat av de flesta som bor i vårt hus - det var bara fegis-katten Morgan som funderade på om han skulle vara tvungen att flytta hemifrån på grund av det skräckinjagande svarta monstret som följde med besökarna... som tur var tog han sitt förnuft till fånga och kom hem igen!

min syster, som är en fena på att fotografera, tog lite bilder på vår trädgård - O:s och mitt ständigt föränderliga projekt. jag förstår inte hur hon lyckas få det att se så bra ut!!!! ta gärna en titt på inlägget på hennes blogg för att se resultatet.

jag vill poängtera att vi inte enbart låter gräset växa sig högt p g a lathet ;-) - vi tycker faktiskt att det är effektfullt och vackert med det höga gräset, framför allt om man klipper gångar och geometriska former (med måtta, det får inte bli för plottrigt) i det! och det behövs inget "specialgräs" för att få till en vacker gräsäng. gräset är som fulast på våren, då får man se till att hålla maskrosorna i schack, annars tar de över och sprider sig överallt. under sommar och höst är variationen i fröställningar och de olika gräsens färgskiftningarna otroligt vackra... på hösten ska man inte göra misstaget att tro att man måste klippa gräset (been there, done that!) - det är bättre att under kontrollerade former "lunta" gräset framåt tidig vår...

1 kommentar:

Kristin sa...

Hej hej! Jag menade inte att ni var lata som klippte gräset, jag tycker absolut det är både en kul grej och något som ger effekt. Om man är lat för att klippa gräs så gör man som vi, dvs klipper INGET ALLS på sin gräsmatta ;-)

Det var ju kul att du tyckte bilderna blev fina. Om du vill kan jag skicka dem till dig? (mail, cd?)

Kram kram
K