söndag 31 augusti 2008

Heffaklumpen i svampskogen

09.00
Stadig frukost med gröt och rivet äpple.
Kokt ägg.
Te med mjölk.

10.00
Packar in oss i bilen.

10.14
Stannar på ett nytt ställe bara för att kolla in läget
Ojojojojojojojojojojojojoj!
Hittar värsta oljefältet - med knattingar!
Bokar in "svampplockning" i almanackan veckan som kommer
- ingen tid att få bäbis här inte!

11.20
Tillbaka in i bilen och iväg till mer kända jaktmarker.

11.30
Med svampkorg och knivar i högsta hugg knallar vi iväg.

12.00
Vi går och går och går och går och går och går och går och går...
Hittar mycket aspsoppar och Karl Johan. Och en hel del kantareller.

12.30
Mestadels går vi.
Ibland går vi fel.
Jag är säker på att jag hittar - tror jag.
Upp och ner i branta bohuslänska skogarna, mellan stenar och grenar.
Ser flera ställen med små knattingar till trattkantareller.
O säger att vi inte behöver några trattisar.
Konstaterar att jag förmodligen kommer att missa trattis-säsongen i år.
Himla skit - det verkar bli ett bra år.

13.00
Ska bara kolla här också. Haha!
Konstaterar att för att vara en 67 kilo tung heffaklump så går det förvånansvärt smidigt.
Bäbisen börjar protestera i magen när jag böjer mig för att plocka svamparna.
Skäller lite på det besvärliga monstret.

13.05
Blir trött.
Konstaterar att det är ganska långt tillbaka till bilen...

13.40
Kommer fram till bilen.
O är lika trött som jag.
O imponeras av att jag orkar.
(I am superwoman!)
Konstaterar att jag älskar vår Yaris.

14.00
Hemma igen.
Fram med gjutjärnsstekpannan - ner med en del av kantarellerna.
En klick smör... det måste vara riktigt smör när man steker kantareller.
Fixar kantarellmackor av hembakat bröd.
(Told you: I am superwoman!)

16.00
Hittar en mini-fästing som bitit sig fast på min mage.
O tar en tupplur på sängen.
Jag bäddar spjälsängen.
Tänker att det kanske är lika bra efter den skogsturen...

Inga kommentarer: