måndag 16 februari 2009

Katrinplommonpuré

Om någon undrar hur jobbigt det är att göra egen katrinplommonpuré till en 4,5 månaders bäbis så är det fritt fram att fråga mig. Jag vet nämligen.

Först lägger man 10-15 torkade katrinplommon i blöt i ett par timmar - det är inte så jobbigt.
Sedan mixar man dem med en stavmixer - det är inte heller särskilt jobbigt.
Då upptäcker man att det fortfarande är för stora skalbitar i moset - då blir det lite jobbigt.
Så då tar man fram en tesil - det är inte särskilt jobbigt, men en föraning om hur jobbigt det kan bli gör detta moment en smula obehagligt.
Sedan pressar man moset genom tesilen - DET är rent ut sagt URJOBBIGT!

Nu finns det nog en och annan lite mer erfaren mamma som ler åt min dumhet: göra egen katrinplommonpuré - vilken jubelidiot!
Det kommer jag säkert också tänka när jag har hämtat mig från detta nederlag. Om några år eller så.
Men just nu tänker jag ta mig en välförtjänt paus i TV-soffan och vila min stackars arm som är alldeles ledbruten av mosandet.

En söndermosad arm och en flygplanshavererad rygg på en och samma dag - jag måste älska det lilla skräpet oerhört mycket!

1 kommentar:

Linda sa...

Jag har oxå gjort denna nybörjarmiss.
Jag som- innan jag fick bäbisen- orerade till höger och vänster att jag inte kunde förståå varför man köpte burkmat "man äter ju själv o då mixar man ju det.så slänger man lite frukt i vatten, kokar och mixar, hur svårt kan det vara" Nu fnyser jag åt mig själv på den tiden, släpar min av sömnbrist svaga kropp till närmsta
och handlar gladeligen en burk puré samtidigt som jag försöker komma ihåg när fan jag lagade mat till mig själv sist...