fredag 20 februari 2009

Elefantbajsbröd

Trodde nog att jag skulle behöva förklara det här med elefantbajsbröd. Hann bara inte göra det igår.

Elefantbajsbröd, eller rågbullar som det egentligen är, är mitt favoritbröd eftersom det är gott och så himla enkelt att baka. Lärde mig grundreceptet av min kompis MM när jag bodde i Uppsala.

1 pkt jäst
1 tsk salt
6 dl vatten
6 dl grovt rågmjöl
6 dl vetemjöl

Rör ihop allt i en degbunke, degen blir ganska lös. Jäs i 40 minuter. Häll ut degen på mjölat bakbord (bänkskiva eller vanligt köksbord går också bra). Fös ihop degen och dela den i vad du tycker är lagom stora bullar. Rör helst degen så lite som möjligt. Jäs i 20 minuter på plåt. Grädda i mitten av ugnen på 200 grader. Tiden beror på hur stora bullarna är!

Anledningen till att jag kallar brödet för elefantbajsbröd är att bullarna mest ser ut som stora bajspluttar eller bajsblaffor - ungefär som elefantbajs (om än något plattare till formen!).

Jag tycker grundreceptet är lite tråkigt och brukar blanda i solroskärnor, linfrö och byta ut en dl av vetemjölet mot vetegroddar. Det blir supergott!! Och enkelt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för förklaringen, då ska jag kanske ta och prova det en dag! Barnen blir säkert förtjusta om jag berättar vad det heter! :-)