måndag 1 december 2008

Olika nyanser av grått

Idag har Bohuslän varit insvept i ett grått dis. Allting har varit grått, grått, grått. Men som alltid i Bohuslän så är det vansinnigt vackert ändå! Smålandsjänta från mörkaste granskogen som jag är tröttnar jag aldrig på det här landskapet - jag är fullkomligt fascinerad varje gång jag tar mig en promenad. Tur att här finns både granskog, ädellövskog, klippor och hav så att alla mina landskapsbehov tillgodoses... (för granskog är allt bra härligt det också!)

Idag bar promenaden av till en gammal utskeppningshamn för sten, ett av mina favoritställen. Lille A och jag forcerade vägbommar och djupa vattenpölar - men fram kom vi! Jag passade på att göra några strandfynd (jag kan riktig höra hur O ifrågasätter dessa "fynd" och undrar vad jag ska med dem till... men eftersom jag har sådan hemsk järnbrist att jag blir alldeles snurrig i bollen varenda gång jag reser mig upp så måste dessa vara extremt fyndiga).

Biologen i mig (jag har inte helt glömt bort min bakgrund, även om mycket av kunskapen har bleknat) jublade lite extra över att se ett sångsvanpar flyga lågt över viken och på hemvägen såg jag en kanonsöt liten gärdsmyg. Ibland är det bra härligt att vara mammaledig!

Apropå fascinerade - häromkvällen såg himlen ut så här i Stenklev.


Nej, bilden är inte photoshoppad annat än att nivåerna justerats något ;-)

1 kommentar:

Åsa sa...

Vilket finfint foto! Verkligen helt sanslöst vackert...Är det heläkta eller har du varit i farten och photoshopat?

Och appropå den där Arvid-filmen... kan du inte skicka den på mailen??