söndag 7 september 2008

Äppelmos-tajm!

O är en storkonsument av allt vad sylt heter.
En favorit är min mammas lingonsylt.
En annan är hjortronsylt.
En tredje han ofta pratar om är hans farmors "äpplemos".
(det verkar som att de säger så i Borås - själv säger jag äppelmos...)

Idag fick O den briljanta idén att vi ska göra äppelmos av våra äpplen i trädgården.
Med tanke på att vi, förutom vårt gamla äppelträd (sort okänd!), faktiskt har planterat fyra nya äppeltträd (Katja, Lobo, Aroma och Ingrid Marie) så BORDE vi ta tillvara på frukten.
Förra året fick sniglarna och älgarna äta upp dem (ja, det finns älgar i Bohuslän)...

Jag, som inte är lika huslig som mina systrar, tycker om tanken på att stå och göra äppelmos.
När det kommer till själva genomförandet är jag dock inte särskilt drivande.
Men okej då, jag får väl göra ett försök.

Fortsättning följer...

1 kommentar:

Åsa sa...

Husligheten finns nog nånstans hos dig också ;-)