söndag 2 augusti 2009

Vad gillar Arvid?

Arvid är en väldigt gnällig bäbis. Men han är ändå mammas lille gullegris. Det är konstigt att han kan komma undan med allt gnällande... Jag kånkar och jag bär, jag kramar och jag gosar, jag leker och jag sysselsätter. Men är han nöjd? Nä, skulle inte tro det. Nu har han som sagt börjat krypa, visserligen på sitt eget lilla sätt. Men fram kommer han. Det ser så himla roligt ut när han försöker skynda sig! Häromdagen kröp han, iklädd pyjamas, in till pappa som stod i duschen. Fast det där med krypande var inte riktigt vad han hade tänkt sig. Han vill ju GÅ! Så därför tar han alla chanser han får att knipa tag hårt om mammas fingrar och dra sig upp till stående. Försöker jag då sätta honom ner (för den här mamman får väldigt ont i ryggen av att gå dubbelvikt med vinglig bäbis hängandes i fingrarna...) blir han vrålilsk, stel som en pinne och får värsta raseriutbrottet/gråtattacken. Ja, jag är en hemsk mamma!!

Det här gillar Arvid just nu:
- Lyssna på musik och dansa.
- Alla ljud som är rytmiska.
- Bada.
- Åka vagn.
- Titta på fåglar. (mås/trut/pilfink)
- Gå med hjälp av förälder.
- Leka i närheten av andra lekande barn eller titta på lekande barn.
- Klappa Morgan (nu har Morgan börjat säga ifrån...)
- Plocka ur alla mammas tidningar ur tidskriftsamlarna (och det är måååånga...)
- Plocka fram alla dvd-fodral från tv-bänken.
- Leka "var är mamma/pappa" kring sittpuffen i vardagsrummet.
- Leka med sladdar.
- Bryta sönder ihopbyggt duplo.
- Krypa och leta efter mamma/pappa som gått och gömt sig.
- Läsa Pussboken (att pussa gorillan är favoriten)
- Åka bärstol i skogen.
- Ersättning/välling som ges i sängen.
- När någon dammsuger/fönar håret/klipper gräs.

Det här gillar Arvid INTE just nu:
- Äta mat. (Thank God! för nappflaska och ersättning säger jag bara)
- Leka för sig själv.
- Borsta tänderna.
- Byta blöja.
- Ta på sig kläder.
- Ta av sig kläder.
- Somna själv.
- När mamma/pappa säger nej.
- När mamma/pappa försöker sätta ner honom på golvet.
- När mamma/pappa försöker göra något som innebär att han inte får odelad uppmärksamhet.

Han är nog i en utvecklingsfas. Eller hur?

1 kommentar:

Linda sa...

Klart det bara är en fas:))
Att inte gilla att ta på/av kläder och blöja tror jag faktiskt kan vara en fas, Dante höll oxå på att streta emot ett tag, men nu går det bra igen.
Ett tips för att rädda värkande ryggar är att ta en lång scarf eller halsduk, lägg den bakom nacken på A, sedan ner under armhålorna, (alt runt bröstet upp under armhålorna)håll i ändarna så vips har du en "sele". Det blir lie svajigare än när de får hålla i händerna(iaf för Dante) men oj vad det gick och oj vad det var roligt!