måndag 26 januari 2009

"Recept" på spiralsockor

På begäran kommer här beskrivning av hur man gör spiralsockorna som jag tidigare visat bild på.

Lägg upp 36 m med lämpligt garn på strumpstickor och sticka resårst 2r och 2a runt. Sticka 4 v och förskjut därefter mönstret 1 m mot vänster och sticka ytterligare 4 v. Fortsätt att förskjuta mönstret så att en spiral bildas.

När sockan nått lämplig längd stickas tån:
Sticka 4 v slätst.
Sticka minskningsv så här: *2r, 2r tills*. Upprepa * till * tills det är 18 m kvar.
Sticka 1 v slätst.
Sticka därefter minskningsv så här: 2r tills på hela v.
Ta av garnet och dra det genom de resterande 9 m.

KLART!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tusen tack för det Ingrid. Hoppas yxmannen har lugnat ner sig och kommit på bättre saker att ägna sig åt. När mitt virkgossedjur är klart ska jag ge mig på spiralsockor. Jag förstår det mesta utom möjligen hoptagningen vid tån. Om man stickar två räta och sedan två räta tillsammans ett helt varv blir man väl bara av med en fjärdedel av maskorna? Har svårt att förstå hur det kan bli 18 m kvar...?

Ingen bäbis än som du förstår. Godnatt!